Eiko Grimberg

Eiko Grimberg (born 1971 in Karlsruhe, Federal Republic of Germany) works with text, photography, and video. His art form of choice is the visual essay. The excesses of everyday life constitute a central consideration in many of his works. Whether it’s neoclassical columns and capitals or banknotes and coins – these are the types of atavisms in architecture and monetary transactions he uses to show irrational and unresolved moments.

In three of his key works that deal with the reconstruction of cities and their central squares and public buildings, he highlights the ideology these structures and spaces all contain. In 2013 his book of photographs titled Future History was published; in it he closely examines the architecture of Italian fascism. In the constructions made by the Mussolini regime in Italy, but also in Italy’s former colonies, he identifies a coexistence of the modern and the neoclassical. In his 2017 intermedial work The Pool, he traces the reconstruction of Moscow’s city centre – from the Cathedral of Christ the Saviour during the Tsarist era, to the soviet swimming pool, to the return of the church in contemporary Russia.

In 2020 his book Rückschaufehler was published. He has been monitoring the construction of the Berlin Palace since 2011 and investigating its concomitant layers of German history. Within the current reconstruction project, he exposes the various transitions: from the German Empire, to the Nazi regime, to West Germany and East Germany and, finally, a reunited Germany. Eiko Grimberg lives and works in Berlin.

Works

Rückschaufehler
The Pool
They Shoot Historians, Don’t They?
Future History
Borrowed Shapes
Geld
The Years to Come

2005

An einer Aussenwand des Gebäudes der J.P. Morgan Company in Manhattan finden sich Spuren eines Ereignisses, das fast 100 Jahre zurückliegt.
Am 16.9. 1920 explodierte ein mit Dynamit und Eisenschrapnellen beladenes Pferdefuhrwerk an der Kreuzung von Broad und Wall Street. 38 Menschen wurden getötet und hunderte verletzt. Die Aussagen der Zeugen sind widersprüchlich, einziges Indiz ist ein Hufeisen. Von ihm will die Polizei auf das Pferd, vom Pferd auf den Besitzer schließen. Sämtliche Ermittlungen verlaufen ergebnislos. Ob es sich um einen Unfall oder Anschlag handelte, konnte nie geklärt werden.
Nach dem 11. September 2001 sind im New Yorker Financial District die Sicherheitsvorkehrungen massiv erhöht worden. Die Börse und umliegende Bankgebäude gelten als 'anschlagsrelevant'. Quergestellte Autos versperren die Zufahrten, der Eingang des Stock Exchange wird von gepanzerten Fahrzeugen geschützt. 
The Years to Come untersucht den Ort, an dem sich Vergangenheit und Gegenwart auf seltsame Weise verschränken.   

 

CV

Exhibitions

2020
uneven ground, Prague

2019
Historiker*innen, Galerie K', Bremen
Historiker*innen, Haus 1, Berlin
11. Berlin Biennale, exp. 1: the Bones of the World / Das Gerippe der Welt
Future History, University at Buffalo Art Galleries, Buffalo, New York

2018
Reading the Cities, Wilhelm Leuschner Platz, Leipzig
f/12.2, Art Foyer der DZ Bank, Frankfurt am Main

2017
the pool, Kunstverein Leipzig
the pool, Galerie K', Bremen
the pool, Haus 1, Berlin

2016
More to Come, SCOPE Hannover
A Visit from Ghosts, Visual Cultural Research Center, Kiew

2015
The Beast and the Sovereign, Württembergischer Kunstverein, Stuttgart
Borrowed Shapes, Galerie K’, Bremen
The Beast and the Sovereign, MACBA Barcelona

2014
Aufstocker (with Arthur Zalewski), Kunstverein Leipzig

2013
Would You Ever Write A Tract, Autocenter, Berlin
Fotodoks, München
Galerie Weingrüll, Karlsruhe
uncharted, 267 Quartiere für zeitgenössische Kunst und Fotografie, Braunschweig
Viaggio in Italia, Atelierfrankfurt, Frankfurt am Main

2012
Oh my Complex, Württembergischer Kunstverein, Stuttgart
Widerstand? Oblomowieren: Muße, Muss und Müßigang, Leipziger Kunstverein
Viaggio in Italia, Werkschauhalle, Leipzig

2011
Urban Noise, Künstlerhaus Bethanien, Berlin
Dump Time. Für eine Praxis des Horizontalen, Shedhalle, Zürich
Remember Then: An Exhibition on the Photography of Memory, Concourse Gallery, Harvard University, Cambridge (MA), USA

2010
Future History, Christinger De Mayo, Zürich

2009
Personne, Schleicher & Lange, Paris
Antirepresentationalism / Trouble with Realism, KOW, Berlin
Folie du jour, Klemm’s, Berlin / Projektraum Wiels, Brüssel

Books

Rückschaufehler | 2020 | Kodiji, Zürich 
Future History | 2013 | Kodiji, Zürich 
​​​​​​​The Years to Come | 2006 | Berlin / Zürich 
When Germans clap, it’s like we boouuh | 2003 | Berlin

Collections

Museum Folkwang, Essen
DZ-Bank, Frankfurt am MainStudienzentrum für Künstlerpublikationen/Weserburg - Museum für moderne Kunst, Bremen